Scones på söndags förmiddagen.



Jag har fått klagomål om att jag uppdaterar min blogg för sällan och eftersom det var Mattias som klagade så får jag väl uppdatera lite, för hans önskan är min lag. Nej, egentligen är det tvärtom... Min önskan är hans lag, men han blir så glad om jag ljuger om detta faktum.
Jag sitter ensam hemma och lyssnar på lejon kungen låtar samtidigt som jag väntar på att mina scones ska bli färdiggräddade. Gott att äta med mycket smör, ost och marmelad!

Här får ni receptet jag använde (så kanske till och med Mattias kan testa att baka det enklaste i världen):

Klassiska scones

Ett härligt recept som ger fint, gyllenbruna, klassiska scones!

Du behöver

Receptet är för 4 personer.

  • 3 dl mjölk
  • 100 gram smör
  • 7-8 dl vetemjöl
  • 4 tsk bakpulver
  • 1 tsk salt

Gör så här

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke.

Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa.

Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg.

Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel.

Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera nygräddade och varma!

Smaklig måltid!


Kommentarer
Postat av: Mattias

HAhaha min önskan är din lag!



Men nej, jag vågar mig inte på scones iheller :)

2009-09-13 @ 16:15:43
Postat av: Maya svarar

Jo, men du kan tro det om du vill kära Mattias - men innerst inne vet du om att det är min önskan som är din lag.

Jag ska lära dig att baka samt laga mat någon dag! :o

2009-09-13 @ 16:42:36
URL: http://sjoman.blogg.se/
Postat av: Mattias

Äsch.



Det hoppas jag :)

2009-09-13 @ 19:22:19
Postat av: Maya svarar

Säg bara en dag!

2009-09-13 @ 19:26:54
URL: http://sjoman.blogg.se/
Postat av: Maya svarar

Säg bara en dag!!

2009-09-13 @ 19:27:38
URL: http://sjoman.blogg.se/
Postat av: Mattias

En helg då vi båda inte har något att göra. Den helgen ska du lära mig laga mat :D

2009-09-13 @ 20:16:07
Postat av: Maya svarar

Aaah, okejdå!

2009-09-13 @ 22:34:42
URL: http://sjoman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0